Kalium kan minska risken för stroke
Inrikes Solna 2011-08-06 07:19:27 Visningar: 78 - Visa på karta Anmäl nyheten
Foto: Ulf Sirborn - Forskaren Susanna Larsson vid Institutionen för miljömedicin på Karolinska institutet.
En ny studie som publicerats i tidskriften Stroke visar att personer som äter en kaliumrik kost i mindre utsträckning drabbas av den vanligaste formen av stroke.
Vi ser ett tydligt samband mellan ökat intag av kaliumrik mat och sänkt risk för hjärninfarkt. Det behövs dock fler studier för att säkert hitta ett orsakssamband, säger forskaren Susanna Larsson på Karolinska institutet till TT.
