För mycket kvicksilver i fisken
I över hälften av landet 100 000 sjöar innehåller fisken så höga halter av kvicksilver att den inte är nyttig att äta som människoföda. Det visar ny forskning från SLU, rapporterar SR Sörmland.
Forskningen visar bland annat att kalhuggning ofta ökar läckaget av kvicksilver. Kvicksilver kan skada barns utveckling och angriper det centrala nervsystemet.
Vill du bli journalist? Drömmer du om att demokratisera nyhetsflödet? Börja på nyhetsverket. Registrera dig och bli reporter kostnadsfritt. Ladda sedan upp dina nyheter.



Mysig fiskare!
Mer kvicksilver kommer det bli nu när alla lågenergilampor har det.